1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota Technical Center Shimoyama. Nowy ośrodek R&D Toyoty w Japonii
11 kwietnia 2024

Toyota uruchomiła nowe centrum badań i rozwoju

Toyota Technical Center Shimoyama

Toyota zbudowała w Japonii nowe centrum badań i rozwoju o nazwie Toyota Technical Center Shimoyama. Koszt tej inwestycji to 300 miliardów jenów. W nowym ośrodku będą projektowane i testowane modele Toyoty i Lexusa oraz sportowe samochody z linii GR.

W powstanie Toyota Technical Center Shimoyama Toyota zainwestowała 300 miliardów jenów. Budowa tego ośrodka rozpoczęła się w kwietniu 2018 roku. W pierwszej kolejności powstały tory testowe, na których prowadzono prace rozwojowe nad Lexusem IS oraz innymi nowymi modelami. Pod koniec marca 2024 roku zakończyła się budowa głównej części, na którą składają się obiekty technologiczno-inżynieryjne i biurowo-reprezentacyjne, a także centrum biznesowe i rozwojowe marek Lexus i GAZOO Racing (GR).

Toyota Technical Center Shimoyama jest pierwszym nowym centrum R&D Toyoty wybudowanym w Japonii po 1984 roku, kiedy to powstało Shibetsu Proving Ground.

Testy wirtualne i drogowe

W Toyota Technical Center Shimoyama odbywają się wszystkie działania związane z tworzeniem nowych modeli samochodów. To właśnie tutaj mieszczą się pracownie zespołów odpowiedzialnych za planowanie produktu, design nadwozia, projektowanie techniczne, tworzenie prototypów oraz testowanie i dalszy rozwój. Na każdym etapie prac rozwojowych wykorzystywane są najnowocześniejsze technologie modelowania cyfrowego oraz wirtualnych testów.

Na terenie ośrodka znajdują się też tory, na których nowe auta będą testowane i udoskonalane. Odzwierciedlają one różne warunki drogowe, z którymi mogą się spotkać kierowcy na całym świecie.

Akio Toyoda, prezes Zarządu i dyrektor reprezentatywny Toyota Motor Corporation, tak mówił o tym projekcie:

„Chcemy, żeby nasze samochody dawały przyjemność z prowadzenia. Dlatego stworzyliśmy centrum testowe, w którym możemy sprawdzić nowe modele do granic ich wytrzymałości i przyspieszyć prace nad kolejnymi generacjami samochodów”.

W zgodzie z naturą

Nowe centrum rozwojowe Toyoty zostało umiejscowione na górzystych terenach w pobliżu głównej siedziby koncernu w prefekturze Aichi. Podczas trwającej 6 lat budowy położono szczególny nacisk na ochronę środowiska. Na łącznej powierzchni 650,8 ha aż 386,5 ha, czyli 60% całości, pozostawiono w stanie nienaruszonym, zaś zagospodarowane tereny zielone stanowią kompleks o powierzchni 81,8 ha. Zabudowania zajmują 159,2 ha, a drogi i tory testowe – 7,1 ha.

Centrum Shimoyama znane jest m.in. z toru testowego wzorowanego na słynnej pętli Nürburgring Nordschleife, jednym z najtrudniejszych torów wyścigowych na świecie. Jego japoński odpowiednik to wymagająca górska droga o długości 5,3 km, której liczne zakręty i wzniesienia stanowią doskonały sprawdzian właściwości jezdnych.

We wschodniej części ośrodka mieści się tor dużych prędkości o długości 6 km, który jest wzorowany na niemieckich autostradach, specjalistyczny tor odtwarzający określone warunki drogowe spotykane na całym świecie oraz Centrum Edukacji Ekologicznej.